Zene


Ez ad tartalmat Medveczky Ádám életének

 Felesége, öt gyereke és tíz unokája igazi szép családot alkotnak, mi más adhatna tartalmat az ismert karmester életének. 

 

Csaknem öt évtizedes pályája során az opera és szimfonikus irodalom szinte minden nagy alkotását elvezényelte Medveczky Ádám. A Kossuth-díjas karmestert a közmédia számos csatornája köszöntötte 80. születésnapja alkalmából. A Bartók Rádió Arckép című portréműsorában a karmester pályája kezdetéről, példaképeiről és családjáról is mesélt.

 

„Rendkívül boldog ember vagyok, nemcsak azért, mert azt csinálom, amit szeretek, hanem csodálatos családom miatt is. Feleségem, öt gyerekem és tíz unokám tartalmat ad életemnek” – árulta el a karmester, aki július 15-én ünnepelte 80. születésnapját. A Bartók Rádió műsorában elárulta, hogy családja fontos szerepet játszott pályaválasztásában is.

 

 „Zenész családból származom, operával, zenével nőttem fel” – mondta Medveczky Ádám. Édesanyja az operaház korrepetitora, nevelőapja Katona Lajos pedig, az operaház magánénekese volt. „Kezdetben zongorázni tanultam, aztán édesanyám ötletére ütő hangszerre váltottam, szerencsére. Ugyanis alig múltam 18 éves, amikor egy csodálatos fordulat következett az életemben. Üresedés volt a Magyar Állami Hangversenyzenekar ütőhangszer szólamában, ahova bekerültem. Ennek hála, csodálatos világ tárult fel, ifjú fejjel bejárhattam Európát” – mesélte a karmester az Arcképben zenei pályája indulásáról.

 

Az azóta eltelt közel öt évtized alatt  az opera és szimfonikus irodalom szinte minden nagy alkotását elvezényelte és számos feladat vár rá a jövőben is. Ezek közül kiemelte a szeptemberi 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszust. „Az a megtiszteltetés ért, hogy - nagy valószínűség szerint - ezen a napon, többed magammal, én is szóhoz juthatok a Hősök terén” – fogalmazott a Kossuth-díjas karmester az interjúban.

 

Példaképeiről is beszélt a műsorban: „Ferencsik János vezénylési stílusa nagy hatással volt rám, de aki először megfogott az az olasz Toscanini volt. Az általa képviselt ütéstechnika, a ritmikus vezetés áll hozzám közelebb. A vezénylésben fontos a test szerepe, a vizuális kontaktus, ám a mozdulatot nem vállból, hanem lélekből kell indítani” – mondta Medveczky Ádám, aki a Bartók Rádióban beszélt arról is,  milyen volt először karmesterként állni a zenekar előtt, és azt is elárulta, miért nem mert Bachot dirigálni ötven éves koráig.

 

A teljes beszélgetés IDE kattintva hallgatható újra!

 

Arckép – zenés portréműsor a magyar és a nemzetközi zenei világ legnagyobb egyéniségeivel, illetve a hazai művészvilág jeles képviselőivel péntekenként 19 órától a Bartók Rádió műsorán.